Nieuwe studie ING: ‘Bestedingen aan kunstmatige intelligentie verdubbelen naar € 3,2 miljard in 2025’

Ook in Nederland wordt hoog ingezet op AI. Voor IT-dienstverleners die AI-technologie of -diensten leveren, vormen álle sectoren een interessante afzetmarkt.

Uit een nieuwe studie en juist vorige week gepubliceerde studie van het ING Economisch Bureau over kunstmatige intelligentie blijkt dat de bestedingen aan technologie en diensten rondom kunstmatige intelligentie in Nederland de komende vijf jaar zullen verdubbelen naar € 3,2 miljard. De studie stelt bovendien dat, hoewel artificiële intelligentie volop kansen biedt voor bedrijven uit álle sectoren, financiële en zakelijke dienstverleners samen met de IT sector de beste kansen hebben.

In de IT sector levert kunstmatige intelligentie een bijdrage aan het verbeteren van processen en maakt het producten, zoals software beter. Uiteindelijk is het ook via de IT sector dat artificiële intelligentie zijn weg vindt naar andere sectoren.

Verdubbeling bestedingen
Het toepassen van artificiële intelligentie (AI) is nog relatief nieuw en de mogelijkheden zijn groot. De bestedingen van organisaties aan AI-technologie en diensten blijven de komende jaren stijgen, omdat AI binnen bedrijven verder wordt uitgerold en meer bedrijven ermee aan de slag gaan. Denk aan zelfrijdende auto’s, chatbots voor klantenservice en digitaal lesmateriaal dat is afgestemd op individuele leerlingen. Allemaal producten die nog lang niet volledig zijn uitontwikkeld of door bedrijven en instanties worden benut. Samen zorgen deze ontwikkelingen ervoor dat de AI-bestedingen in Nederland verdubbelen van naar schatting € 1,6 miljard in 2020 naar € 3,2 miljard in 2025. Dit is meer dan een tiende van de totale bestedingen aan software, hardware en IT diensten en bestaat voor het grootste deel uit AI-software.

‘Zelf met AI aan de slag gaan vraagt wel het een en ander van bedrijven’, aldus Samantha Reilly, sectorbanker ICT bij ING. ‘Het begint met veel data en een goede data-infrastructuur. Hoe meer relevante data er zijn om te analyseren, hoe interessanter het is om met machine learning aan de slag te gaan. Zo kan een retailer uit verkoop- en andere data de voorkeuren van klanten bepalen om zo relevante aanbiedingen te doen. Tegelijkertijd zijn dit soort data relevant voor planning van het inkoopproces.’

IT kan andere sectoren helpen
In de IT-sector levert kunstmatige intelligentie een bijdrage aan het verbeteren van processen en maakt het producten beter. AI versnelt bijvoorbeeld het ontwerpen van software en verbetert de functionaliteit ervan. Samantha Reilly van ING: “Voor IT-dienstverleners die AI-technologie of -diensten leveren, vormen deze sectoren een interessante afzetmarkt. Maar eigenlijk is het voor IT-leveranciers interessant om met klanten uit alle sectoren over de mogelijkheden van AI te hebben. De opmars van AI geeft IT-dienstverleners de kans om hun rol als business partner te versterken.”

Adoptie AI nog niet vanzelfsprekend?
Eind 2019 constateert collega Rabobank dat er sprake is van terughoudendheid in de markt als het gaat om de snelheid waarmee AI wordt omarmd. ‘Dat de adoptie van AI niet vanzelfsprekend is, kan te maken hebben met een effect van een toenemende AI-vraag op de prijs van producten en activiteiten die met AI samengaan. Net zoals de prijs van koffiemelk stijgt wanneer de vraag naar koffie stijgt, zal de prijs van data, vaardigheden en besluitvormingspraktijken die met AI gepaard gaan, stijgen wanneer de vraag naar AI stijgt. Omdat genoemde producten en activiteiten noodzakelijk zijn voor het succes van AI, zorgt deze prijsstijging ervoor dat de kosten/baten-afweging voor AI-adoptie bij bedrijven niet zomaar positief uitpakt.’

Met de lancering van de NL AI Coalitie echter lijkt Nederland met volle kracht in te zetten op artificial intelligence.

Het artikel van ING Sector Research lezen?


Aanmelden nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.