Ondanks de extreme hitte (36 graden Celsius) bezochten bijna 100 mensen het 2e college van Data Science Alkmaar in de reeks van 4: ‘Aan de slag met data mining & machine learning!’ Mark Hoogendoorn, Lieke Danenberg en Bas Vonk waren de sprekers van het college waarbij het wel opletten geblazen was. Terwijl de thermometer buiten... Read more »
Ondanks de extreme hitte (36 graden Celsius) bezochten bijna 100 mensen het 2e college van Data Science Alkmaar in de reeks van 4: ‘Aan de slag met data mining & machine learning!’ Mark Hoogendoorn, Lieke Danenberg en Bas Vonk waren de sprekers van het college waarbij het wel opletten geblazen was.
Terwijl de thermometer buiten nauwelijks wilde zakken, startte Mark Hoogendoorn (Universitair Hoofddocent Kunstmatige Intelligentie aan de Vrije Universiteit Amsterdam) onverstoorbaar dit college. Hij maakt duidelijk: in slechts een half uur is het schier onmogelijk een volledig beeld te schetsen van het spectrum dat data mining en machine learning betreft. Dus: hij maakt grote stappen door het landschap. Van bewustwording door een duidelijke definitie te stellen van ‘data mining’ en ‘machine learning’, tot het belang van de juiste, tijdrovende fase van ‘prepare’ en de verschillende te hanteren tools die beschikbaar zijn. Mark’s onderzoeksgebied betreft met name de gezondheidszorg.
Lieke Danenberg deelt als zelfstandig Digital Marketing Strateeg haar ervaringen uit de praktijk: ‘Het data-landschap is groot en uitgebreid en veel mensen en bedrijven verkennen het landschap nu. En ik wandel er stap voor stap doorheen, leer veel dingen, hoor mooie verhalen en zie fantastische ontwikkelingen. De vorige keer heb ik verteld waarom ik deze reis maak en dit college vertel ik iets over de stappen die ik heb ondernomen en wat ik ben tegengekomen.’ Dit keer adviseert Lieke ondernemers zich vooral niet te laten afschrikken door het ogenschijnlijke complexe en wetenschappelijke karakter van data science. ‘Elke organisatie leunt op data, wellicht zonder dat je het weet, maar: ga ermee aan de gang! Creëer nieuwe inzichten!’ Niet voor niets heet Lieke’s onderneming: Create Insights.
Bas Vonk, Senior Data & Software Engineer bij Pacmed, vertelde concreet over de zes relevante stappen in de werkwijze van Pacmed om tot – op basis van data mining & machine learning ontwikkelde – beslissingsondersteunende tools voor ziekenhuizen te komen. Door machine learning met medische expertise te combineren leert Pacmed van grote hoeveelheden data welke behandeling werkelijk bij wie het beste werkt. Een praktijkvoorbeeld betreft een tool die de beslissing van een intensive care-afdeling kan ondersteunen om iemand wél of niet van de afdeling te ontslaan. Een plek/bed op een intensive care-afdeling vrij maken kan voor een nieuw, binnenkomend noodgeval van levensbelang zijn, terwijl aan de bezetting van een bed/plaats ook (hoge) kosten verbonden zijn.
Frans Feldberg verwelkomde deze avond wederom drie nieuwe Business Partners. Paul Jonker (Ravo Fayat Group), Humphrey Keijner (Create) en Erwin van den Kommer (Vivat) vertelden over hun visie op (big) data en ontvingen het Business Partner-certificaat.
Het college, ook dit keer onderhoudend aan elkaar gepraat door spreekstalmeester Marijn Plomp, werd afgesloten met een mediterrane barbeque, op een mediterraan terras, onder mediterrane temperaturen.