AZ wil meer kennis ontwikkelen voor wat betreft data en AI en verbindt zich daarom als Business Partner van Data Science Alkmaar. Bijzondere aandacht heeft AZ momenteel voor het concept Connected Stadium.
AZ wil meer kennis ontwikkelen voor wat betreft data en AI en verbindt zich daarom als Business Partner van Data Science Alkmaar. Bijzondere aandacht heeft AZ momenteel voor het concept Connected Stadium: steeds meer fans willen gedurende een wedstrijd of optreden online zijn. Moderne (voetbal)stadions bieden hun bezoekers daarom een hoogwaardige mobiele verbinding aan, inclusief tal van services. Een transformatie waar de sport zelf en de spelers van kunnen profiteren.
Namens AZ zat Gerald Smith, manager marketing en media bij AZ, afgelopen dinsdag aan tafel bij het webinar van DSA en begroet als nieuwe Business Partner. AZ’s ultieme droom is volgens Smith om fans in het vernieuwde Afas-stadion de ultieme beleving te bezorgen. ‘Dan kun je denken aan technologie qua licht en geluid, maar ook consumptiegedrag qua eten en drinken. Of hoe bezoekers van hun huis naar het stadion komen, waar ze hun auto parkeren, hoe ze de weg naar het juiste stoeltje vinden. Daar zijn allerlei patronen en stromen in te ontdekken. Data waarmee je wellicht heel goed iets kunt om de fanbeleving bij AZ nog verder omhoog te brengen.’
Haal de emotie uit beslissingen
‘Als professionele voetbalclub werken wij niet met het grootste budget van Nederland of Europa. Dus willen we onze prestaties op allerlei terreinen op een zo slim mogelijke manier neerzetten en verbeteren’, licht Gerald Smith, de toetreding tot DSA tijdens een online bijeenkomst toe. ‘Niet met het idee de emotie uit het voetbal te halen, maar wel om de emotie uit beslissingen te halen.’
Binnen het scoutingapparaat en bij de talentontwikkeling werkt de voetbalclub al heel veel met data: digitale informatie. AZ heeft hiervoor zes data-analisten in dienst. ‘In de Amerikaan Billy Beane (baas bij honkbalclub Oakland Atlethics, red.) hebben wij een fantastische adviseur op dat gebied, die ontzettend veel met dit bijltje heeft gehakt’, aldus Smith, zelf eerder werkzaam voor NOCNSF en TeamNL.
Co-creatie met partijen
‘Door connecties te leggen met partijen die werken met data als specialisatie, willen wij nu kijken of het interessant is elkaar te helpen, om via DSA samen te werken. Dat schept nieuwe kansen, onder meer op het gebied van ticketverkoop, merchandising, het gedrag van fans op sociale media. Seizoenkaarthouders hebben bijvoorbeeld altijd wel een keer dat ze niet naar een wedstrijd kunnen komen. Als wij dat van tevoren weten, dan kunnen wij iets met die informatie.’
AZ is de tiende Business Partner van DSA.